Klanten van de Rabobank kunnen vaker dan klanten van andere banken niet internetbankieren. Gemiddeld is er een keer per 5,5 dagen een storing.
Op 66 dagen in 2013 werden Rabobankklanten geconfronteerd met een storing. ING telde 61 storingsdagen, ABN Amro 52 en SNS Bank 10. Dat stelt Allestoringen.nl, een website die de beschikbaarheid van internetdiensten bijhoudt op basis van meldingen op sociale media.
Allestoringen.nl stelt een storingsdag vast wanneer een significant aantal klanten gedurende die dag zei niet te kunnen inloggen bij internetbankieren op pc of mobiel, problemen ondervond bij betalingen met iDeal of niet kon pinnen.
Cyberaanvallen
April was de maand met het meeste storingen. Deze werden veroorzaakt door een serie cyberaanvallen op de websites van de banken. Andere oorzaken voor storingen zijn onder andere defecte hardware, menselijke fouten en onderhoudswerkzaamheden, zo stelt de website.
Meeste bankstoringen in Nederland
“Nederland is wereldwijd met afstand het land met de meeste bankstoringen,” zegt Tom Sanders, mede-oprichter van Allestoringen.nl, dat onder andere ook actief is in veel andere Europese landen en de Verenigde Staten.
Rabobank meldde in reactie op het onderzoek van Allestoringen.nl maandagavond schriftelijk aan RTL Nieuws dat internetbankieren 99 procent van de tijd beschikbaar was.
Lees ook
Eén op drie ondernemers wil weg bij huisbank
Bank zal schade phishing alleen onder voorwaarden vergoeden
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl